27-05-2022

Міжнародний круглий стіл «Музейна педагогіка в умовах воєнного стану»

          26 травня 2022 Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України провів Міжнародний круглий стіл «Музейна педагогіка в умовах воєнного стану».

         До участі в конференції були запрошені педагогічні працівники закладів позашкільної освіти, загальної середньої освіти та вищої освіти, а також працівники наукових установ та музеїв.

Тематичні напрями роботи круглого столу:

  1. Вплив воєнного стану на науково-освітню роботу музеїв.
  2. Роль музеїв в освітньому процесі у період воєнного стану.
  3. Музейна педагогіка в актуалізації культурної спадщини в умовах війни.
  4. Проблема збереження пам'яток культури в умовах воєнних дій: етично-педагогічні аспекти.
  5. Інформаційно-комунікаційні технології у музейній педагогіці під час воєнного стану.

Для участі в конференції зареєструвалося понад 140 представників різних областей України, а також фахівці Німеччини, Сербії, США та Франції. Учасники поділилися своїми досягненнями та здобутками в музейній педагогіці, досвідом роботи в умовах російсько-української війни.

 З виступу методиста Закарпатського центру туризму Мазура В.Б.

Віктор Борисович відзначив, що з жовтня 2021 до лютого 2022  музеї області при закладах дошкільної, загальної середньої, позашкільної та професійної (професійно-технічної) освіти брали участь у Всеукраїнському огляді музеїв. За результатами огляду, станом на лютий 2022 року в області функціонує 195 музеїв. За профілями переважають краєзнавчі, історичні та етнографічні музеї, є також  літературні, мистецькі та природничі. Сорок музеїв підтвердили почесне звання «Зразковий музей». Огляд засвідчив незначне скорочення кількості музеїв. Переважно це зумовлено відсутністю приміщень при закладах освіти через збільшення кількості учнів. Деякі музеї ліквідовано через об’єднання та реорганізацію освітніх установ. Передусім, це пов’язано із децентралізацією, коли адміністрації територіальних громад під виглядом економії коштів скорочують кількість педагогічних працівників, позбавляють керівників музеїв матеріальної підтримки або йдуть на ліквідацію музеїв для використання їх приміщень у власних комерційних інтересах. Зокрема, під виглядом економії коштів через великі витрати на ведення військових дій, з метою звільнення приміщення нібито для переселенців зі Сходу та так званої оптимізації, у Закарпатському центрі туризму фактично був ліквідований унікальний Музей історії розвитку дитячого туризму на Закарпатті, керівником якого є автор виступу. Педагогічний колектив зміг зберегти експонати музею, але всі вони знаходяться у складських приміщеннях, наданих закладу для тимчасового використання, а місцеві органи влади навіть через три місяці після ліквідації музею не почали експлуатувати приміщення Закарпатського центру туризму, зокрема й приміщення музею. Тобто, ці приміщення не надано ні дітям, ні переселенцям. Незважаючи на це, Віктор Мазур організовує та проводить для внутрішньо переміщених осіб та їх дітей екскурсії по нашому місту (це один з видів діяльності ліквідованого музею).

Працівники музеїв при закладах освіти добре розуміють, які матеріальні виклики постали перед нашою державою у цей скрутний час. Але чи можна вважати державницькою позицію представників місцевих органів влади, які економлять кошти за рахунок підростаючого покоління?

Як вплинув воєнний стан на науково-освітню роботу музеїв? Після  ескалації конфлікту в лютому поточного року частина дітей-переселенців із охоплених війною регіонів влаштувалася на навчання до закладів освіти Закарпаття.

У багатьох музеях області створені експозиції, присвячені війні на Сході України. Керівники цих музеїв регулярно проводять екскурсії, виховні заняття національно-патріотичного змісту, інші заходи як для учнів та педагогів, так і для дітей та їх батьків, що переселилися на територію нашого краю із зони бойових дій.

Ось декілька декілька прикладів роботи із внітрішньо переміщеними особами. Зокрема,  керівник історико-краєзнавчого музею міського Центру позашкільної освіти Іршавської міської ради Хустського району А.Світлинець,  регулярно проводить змістовні екскурсії безпосередньо в музеї, а також по території міста й району для дітей та їх рідних, які переїхали до нашого краю з Бахмута, Дніпра, Києва, Одеси, Сум, Черкас. У центрах для внутрішньо переміщених осіб Берегівського району при Королівському закладі загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №1 (історичний музей «Берегиня») та Хижанському закладі загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів – закладі дощкільної освіти (музей ткацтва) систематично проводяться екскурсії для внутрішньо переміщених осіб, які там проживають.

Вчителька історії Воловецького закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Тидір Тетяна Василівна провела екскурсії до музею школи та віртуальну екскурсію «Подорож музеями Закарпаття» для  переселенців  з міст Бучі, Києва та Харкова.

         Вчителька  Свалявського закладу загальної середньої освіти №1 Віта Василівна Гебеш провела екскурсію для внутрішньо  переміщених осіб з Київщини та Харківщини до шкільного історико-краєзнавчого музею, яким вона керує. На екскурсії гості познайомилися з історією та побутом мешканців Закарпаття. На думку вчительки, такі заходи сприяють зближенню мешканців різних областей нашої країни, допомагають на певний час відволіктися від жахіть війни.

         З березня 2022 року у Великоберезнянській санаторній школі-інтернаті   І-ІІІ ступенів також проживають переселенці із зони бойових дій на Сході нашої держави. Вчитель історії та керівник музею Бойової слави вказаного закладу Басараб Ігор Борисович провів декілька екскурсій для дорослих та дітей  експозиціями  музею, під час яких ознайомив гостей з історією боротьби проти нацистських окупантів на території Закарпаття, з біографіями ветеранів Другої світової війни та учасників сучасної російсько-української війни.

      Під час воєнного стану в краєзнавчому музеї  опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів смт Серднє керівник музею Галушка Елла Юріївна організувала виставку композицій з писанок та рушників до Великодніх свят. Для тимчасово переміщених осіб із Запоріжжя, Києва, Харкова, Чернігова, які проживають в селищі, Галушка Е.Ю. провела екскурсію, під час якої гості ознайомилися з побутом і культурою жителів селища Середнє. Відвідувачі музею із захопленням слухали екскурсовода, роздивлялися давні знаряддя праці та побуту, задавали питання, цікавились історією селища й охоче фотографувалися. Зустріч пройшла пізнавально й цікаво.

   Керівник кімнати-музею Т.Г.Шевченка при Мукачівській ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 ім. Т.Г.Шевченка  Гафинець Валентина Петрівна підготувала юних екскурсоводів, які провели цікаву та змістовну екскурсію для своїх ровесників, що прибули до Мукачева із зони бойових дій. Під час екскурсії діти були приємно вражені багатством експозицій кімнати-музею та цікавими розповідями екскурсоводів.

 

     Підготувала також виступ на конференції вчитель-методист Нжньоселищенського ЗЗСО  І – ІІІ ступенів Хустської міської ради, керівник Народного краєзнавчого музею «Перлини рідного села» Драгуська Ольга Василівна. Вона, зокрема, поділилася власним досвідом роботи з внутрішньо переміщеними особами.

Заклад освіти, як зазначила Ольга Василівна, став тимчасовою домівкою для 25 дітей та 67 дорослих. Напередодні світлого Христового Воскресіння, аби підтримати вимушено переселених людей та вгамувати їх нестерпний біль,   Ольга Драгуська та рада музею організували такі заходи:

  1. Перший день Великодня з переселенцями – «Христос Воскрес! Воскресне й Україна!»
  2. Писанка – наш оберіг. Великодні звичаї в Нижньому Селищі (усі діти отримали в подарунок селиську писанку та солодощі).
  3. Символи пасхального дива.
  4. Майстер-клас «Намалюю писанку, намалюю!»
  5. Зустріч із майстринею писанки Нижнього Селища Іриною Вахріною.

 

Мазур В.Б. також наголосив, що, попри  агресію росії проти нашої держави та фінансову скруту, керівники музеїв при закладах освіти області й надалі продовжують працювати в напрямку національно-патріотичного виховання здобувачів освіти, дітей-переселенців, проводять численні екскурсії, відкриті уроки та позаурочні заходи, спрямовують роботу на збагачення експозицій музеїв новими експонатами.